HEADER mediumblauw vervolgpag

Gezond zitten op kantoor

"Achterover hangen op de werkplek mag best."


Als ergonomisch therapeut krijg ik veel vragen over gezond zitten op kantoor. Want voor wie veel zit, is de kans op het ontwikkelen van lichamelijke klachten groot. Denk bijvoorbeeld aan rugpijn en pijn in de nek en schouders. Ook al is je werkplek ergonomisch nog zo top ingericht, als je de hele dag zit, voelt je lichaam aan het einde van de werkdag vaak toch als een houten plank. Dat kan anders.

Wat kun je zelf doen om lichamelijke klachten te voorkomen? Best veel. Gezond zitten kan ook als je geen hypermoderne zit-sta werkplek hebt. Het geheim zit ‘m in het afwisselen van verschillende houdingen. Achterover hangen op je bureaustoel mag dus best, als je maar afwisselt met andere houdingen, zittend én staand.

Gezond zitten – direct aan de slag met deze 5 tips

Dagelijks bezoek ik verschillende kantoren voor werkplekonderzoek. Sommige werknemers hebben geluk met een elektrisch verstelbaar bureau, een bureaustoel die helemaal op het lichaam is ingesteld of een zit-sta bureau. Anderen moeten het doen met minder moderne voorzieningen. Natuurlijk maakt het verschil, maar wat vooral belangrijk is: hoe ga je er mee om en hoe voorkom je klachten?

Tip 1: Wissel verschillende houdingen af

Vaak krijgen medewerkers met lichamelijke klachten het advies hun werkplek goed in stellen en goed te gaan zitten. Maar hoe zit je goed? Met je knieën gebogen in 90 graden, je billen goed achter in je stoel, rug recht, schouders ontspannen? Ja, dat is een goede zithouding, maar dit houd je geen hele dag vol. Geen mens kan de hele dag rechtop zitten in de goede houding. Je zult dus verschillende houdingen moeten afwisselen.

Voor een gezonde zithouding is het daarom prima als je een deel van je werkdag naar voren gebogen zit (zo’n 15% van de tijd) en naar achteren leunt tegen de rugleuning aan (zo’n 10% van de tijd). Als je 20% van de tijd rechtop zit, dus in de optimale houding, doe je het goed. Probeer de rest van de tijd staand te werken of rond te lopen, bijvoorbeeld als je veel moet bellen.

Tip 2: Kies bij verschillende taken verschillende houdingen

Kantoorwerk bestaat vaak uit verschillende werkzaamheden. Bijvoorbeeld typen, lezen op je beeldscherm, werken met de muis, bellen, overleggen, luisteren. Niet voor alles hoef je te zitten en niet bij alles heb je een beeldscherm nodig. Mijn advies is na te gaan welke houding past bij welke bezigheid. ‘Functioneel afwisselen’ noemen we dit in mijn vakgebied.

Ga bijvoorbeeld, als je belt, gerust achterover leunen in je stoel. Je kunt er ook bij gaan staan of misschien wel rondlopen. Overleg kan heel goed staand aan bijvoorbeeld een statafel in kantoor of misschien lopend met een broodje erbij. Typen en lezen op je beeldscherm is meestal wel aan je werkplek gebonden. Kijk of je zittend en staand werken hierbij kunt afwisselen.

Tip 3: Improviseer een sta werkplek

Heb je geen zit-sta bureau? Improviseer dan een sta-werkplek. Zet een laptop bijvoorbeeld op een kastje dat in je kantoor staat. Het gaat erom dat je van houding wisselt. Let wel op: de hele dag staan is zeker geen goed idee, streef naar 20 tot 50% van je werktijd. Ook hier geldt weer: wissel af!

Tip 4: Deel een zit-sta werkplek met collega’s

Zit-sta bureaus zijn een behoorlijke investering. Zeker de elektrisch verstelbare exemplaren. Deel je de investering met collega’s, dan komt een zit-sta werk al veel meer binnen bereik. Je deelt het gebruik met anderen. Voor staand werken gebruik je de sta-werkplek, voor zittend werken je eigen bureau. Let er bij aanschaf wel op dat je een bureau kiest wat je snel in hoogte kunt aanpassen, zodat elke medewerker op zijn of haar ideale hoogte werkt.

Tip 5: Ga wat vaker van je werkplek af

Trakteer je collega’s regelmatig op koffie! Zo ben je van je werkplek af en kun je de benen even strekken. Pak voor kort overleg niet de telefoon, maar ga even bij je collega langs. En maak tijdens de lunch een ommetje. Lekker in de frisse buitenlucht!

Zit jij gezond? Mijn werkplekonderzoek helpt je verder.

Wil je graag professioneel advies voor een gezonde werkhouding? Voor jezelf en voor je collega’s? Schakel mij dan in. Tijdens een werkplekonderzoek krijg je heldere adviezen die direct resultaat opleveren. Ik observeer, geef feedback en je ontvangt een overzicht met duidelijke ergonomische adviezen. Neem direct contact op of lees meer over werkplekonderzoek.

 

Arbody | Trainingen in houding en beweging | Burensedijk 31 4197 RG  Buurmalsen  | 0345-508868 | info@arbody.nl