HEADER mediumblauw vervolgpag

Op je werk pijn aan armen, nek of rug?

"Leer natuurlijker bewegen!"

Pijn aan armen, nek en rug is verreweg de meest voorkomende lichamelijke klacht die ik op de werkvloer tegenkom. Of je tijdens je werk nu achter een bureau zit, veel moet tillen of regelmatig bukt. Bij veel werkzaamheden belast je je nek, armen en schouders. En natuurlijk ook je rug. Bij overbelasting en onnatuurlijk bewegen, ontwikkel je pijnklachten. Ik leer mensen in hun werk weer op een natuurlijke manier bewegen. Maar eerst confronteer ik ze met hun bewegingsgedrag.

Een voorbeeld: ik ben uitgenodigd in het magazijn van een logistiek bedrijf. Een aantal medewerkers heeft regelmatig last van hun schouders en rug. Wat ik dan doe? Ik vraag een medewerker iets te tillen zoals hij dat normaal gesproken doet. En ik ga dit filmen. Als we daarna samen de video bekijken, ziet de medewerker meestal zelf al wat er niet goed gaat. Daar gaan we dan mee aan de slag. Maar nog belangrijker is dat er iets gebeurt in het bewustzijn van de medewerker. Dat hij of zij er voortaan alert op is natuurlijker te bewegen.

Natuurlijker bewegen van armen, nek en schouders. Hoe doe je dat?

Bij natuurlijk bewegen hou je rekening met de bouw van je lichaam en gebruik je je lichaam volgens bepaalde bewegingsprincipes. Ik geef je een aantal voorbeelden van:

Tillen
‘Rug recht, door de knieën en dan tillen’, is meestal het advies. Het is een cliché en het is geen goed advies. Je rug is namelijk niet recht. En al zou je het willen, je kunt je rug ook helemaal niet recht krijgen. De buiging in je rug heeft een veerfunctie en die is belangrijk. Je tilt goed als je je rug in de natuurlijke stand houdt, vervolgens buigt in de heupen en dan buigt door de knieën. Daarbij plaats je je benen stevig staand onder je lichaam. Pas daarna ga je tillen.

Draaien en pakken
Orderpickers in een magazijn moeten vaak snel werken. Wat doen ze dan? Ze draaien vanuit hun rug en pakken het product dat ze nodig hebben in één beweging. Superslecht voor je rug. Ik leer ze te draaien met de benen en heupen en pas daarna te pakken. Het kost misschien ietsje meer tijd, maar op den duur spaar je je rug.

Reiken en pakken
Wat ook vaak klachten veroorzaakt is iets pakken dat ver weg en hoog staat. Funest voor je schouders. Bewegingen van je armen boven je schouderblad zijn zwaar. Waar kun je op letten? Als je iets wilt pakken wat zich boven je bevindt, moet je je armen dichtbij je lichaam houden. Dit betekent dus dat je eerst moet zorgen dat je zelf hoger staat. Verder til je bij voorkeur onderhands.

Blijf je de verkeerde bewegingen maken, dan zullen je pijnklachten verergeren en kunnen ze zelfs chronisch worden.

Omscholen of een andere functie?

We moeten met elkaar steeds langer doorwerken. Mensen die boven de 50 zijn, willen meestal graag door in hun huidige beroep. Maar het is belangrijk te kijken hoe je omgaat met je fysieke belasting. Ook werkgevers spelen hierbij een rol want het is ook in hun belang de je zo lang mogelijk gezond en fit blijft. Ontwikkelen zich op jongere leeftijd lichamelijke klachten, dan is het misschien het overwegen waard een ander beroep te kiezen en je te laten omscholen.

Natuurlijk bewegen op het werk, een groot verschil

In mijn trainingen maak ik mensen ervan bewust dat ze met kleine aanpassingen in hun manier van bewegen op het werk, pijnklachten kunnen voorkomen of verminderen. Natuurlijk bewegen van armen, rug, nek en schouders is hierbij het uitgangspunt. Ik leer je goed naar je lichaam te kijken en luisteren.

Pijn aan armen, rug of schouders? Schakel mij in

Wil je graag professioneel advies over gezond en natuurlijk bewegen op je werk? Voor jezelf en voor je collega’s? Schakel mij dan in. Tijdens een training krijg je inzicht in hoe je beweegt en geef ik je heldere adviezen die direct resultaat opleveren. Ik observeer, geef feedback en praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt. Neem direct contact op of lees meer over mijn tiltrainingen.

Arbody | Trainingen in houding en beweging | Burensedijk 31 4197 RG  Buurmalsen  | 0345-508868 | info@arbody.nl